Sunday, January 21, 2007

Zondag, verkiezingen

Zo, het is hier opnieuw prachtig weer. Vrijdag regende het en dat friste de lucht op. Maar gisteren was hetalweer mooi envandaag voorjaar, blauwe lucht, stralende zon, 17 graden. Dat is wat anders dan die storm bij jullie. Ik las dat er zes doden zijn gevallen en veel schade. Het was hier ook op het nieuws, in een krant stond ook een foto uit amsterdam.

Gisteren heb ik met de gastfamilie hun familiefeest gevierd. Dat doen ze op de geboortedag van de familieheilige. Bij hen is dat sveti (sint) sava. Familie en vrienden komen dan op bezoek en er wordt gegeten en gedronken, net zoals bij ons. Alleen komt ieder op zijn eigen tijd, dus voor de familie wel lastig. Aan het eind werd er ook flink gezongen, dat doen wij eigenlijk niet meer en het is wel leuk. Hoef je ook even geen gespreksonderwerp te verzinnen. Maar hetwas erg gezellig. De gastvrijheid die ze hier in ere houden, moeten ze maar echt vasthouden, dat is een mooie deugd. Je moet alleen wel veel klinken, vooal als je er als buitenstaander bij bent.
Vandaag heb ik de grootste Orthodoxe kerk van europa of de wereld, wie zal het zeggen, bekeken. Van buiten best mooi, allemaal marmer. Van binnen viel het wat tegen, de kerk is nog steeds in aanbouw. Ze zijn er in 1930 aan begonnen, maar van binnen nog niet half af. Je krijgt natuurlijk wel een goede indruk hoe het gaat worden, met veel pracht en praal dus.
Ze hebben best veel grote dingen. Of het nog zo is, weet ik niet, maar de mcdonalds hier is of was, ook de grootste van de wereld. In 1990 heb ik hier nog gegeten, blij om weer westers eten te kunnen krijgen. Dat was na een missie voor Amnesty naar Kosovo. We hebben toen een proces waargenomen. Ik denk dat wij de enigen zijn die ooit bij zon proces in Kosovo binnen zijn gelaten. Dat was best spannend, de geheime dienst was toen steeds in de buurt van ons. De aangeklaagden zijn overigens toen vrijgelaten. Het was dus wel de moeite waard.

In de eerdere berichten heb ik een redelijk kloppend beeld gegeven, blijkt wel. Er is alleen nog een merkwaardige partij, van ene Boguljub Karic. Die man wordt gezocht door interpol en ook hier. Hij is ergens ondergedoken, maar leidt wel een partij. Hij is een rijkgeworden zakenman, wat hij heeft gedaan, weet ik niet. Er wordt wel veel geld in zijn campagne gestoken. De andere partijleider die wel in de gevangenis zit, is Seselj. Hij zit in Scheveningen voor zijn proces over oorlogsmisdaden. Ook hij leidt zijn partij (de radicale, had je waarschijnlijjk al begrepen) ook vanuit ballingschap. Er zijn er meer die zeggen dat Kostunica misschien wel de sleutel in hadden krijgt voor een nieuwe regering. Laten we eerst de uitslag maar afwachten. Vanavond voorspellingen, de officiele uitslag pas dinsdag of woensdag.
Er zijn 250 zetels te verdelen, er zijn iets van 37o0 kandidaten waarop gestemd kan worden. Er is een onafhankelijk servische organisatie die de verkiezingen waarneemt, naast de OVSE. Zij hebben 3800 waarnemers ingezet. De voorzitter voorspelde dat er ongeveer 59% zou opkomen. Dat is in ieder geval wat meer dan eerder gedacht. Zij maken ook de voorspellingen van de uitslag op grond van hun waarnemingen. Het is er in ieder geval prachtig weer bij, en dat bevordert meestal de opkomst.
Afgelopen donderdagnacht trad de stilte in. Vanaf 12 uur moesten alle campagnes gestopt zijn. Dat is ook gebeurd. Die donderdagavon zelf waren er dus nog een aantal afsluitende bijeenkomsten. Die heb ik af en toe bekeken op tv, alles werd uitgezonden. Je moest alleen voor de partij van je keuze het juiste kanaal zoeken. Het kwam wel een beetje demagogisch over. Slogans, gejuich, weer zon korte boodschap, gejuich. Maar goed, dat is natuurlijk maar mijn indruk. Het gaf wel weer lucht, vond ik.

4 comments:

Anonymous said...

En het waait nog steeds!

Anonymous said...

lieve papa,

ik mis je heel erg die storm was erg man haha ik had er eerst niks op geschreven omdat ik de naam van de site wist. haha wel cool een papa in servie en een zus in australie! maar doei 0198236 90 586189084371094872156214917 kusjes van nikki doei

p.s. je ziet ze vliegen apekop!

Anonymous said...

Hallo Jan,
Ik ben onder de indruk van wat jij allemaal weet over de achtergronden van de oorlog in vml. Yoegoslavie. Ik was er toen niet echt bij betrokken, maar ik had er altijd wel een wrang gevoel bij. En nu ik jouw stukjes lees en een beetje meer te weten kom hoe alles in elkaar haakte toen, merk ik dat het gevoel dat ik toen had toch niet zo onbestemd was.
Je schreef in één van je eerdere berichten dat de stad in de jaren 90-tig gegroeid is van 1 naar 2 miljoen inwoners. Hoe hebben ze deze verdubbeling infrastructureel opgevangen? Geld is er nauwelijks, en woningen en wegen aanleggen gaat niet vanzelf. Of kunnen alleen de rijken bouwen (zoals gewoonlijk).
Ik krijg de indruk dat het geloof in Servie nog wel aanwezig is maar dat de nadrukkelijkheid daarvan (langzaam) afneemt. Net zoals het katholieke geloof jarengeleden in West Europa. Klopt dat en merk je dat ook bij de bevolking?

Ik wens je nog veel mooie leermomenten de komende tijd.

Dave Mateman

Jan Jansen said...

Dag Dave,

Waarschijnlijk is het aantal overdreven,ik hoor nu van 1,5 miljoen naar 2 miljoen. Dat is nog steeds heel veel. Maar het zou kunnen kloppen met de terugkeer van veel Albanezen naar Kosovo (ik dacht ooit 100.000 in Belgrado). Infrastructureel nog steeds eennachtmerrie, maar er wordt,zeker de laatste jaren, wel gebouwd. Ander is het wachten op een mogelijkheid en wonen er veel mensen in een huis. VLuchtelingen werden wel opgevangen in bepaalde plaatsen, zoals hotels en publike gebouwen. Er werd niet veel voor hen gedaan en de meesten hebben zelf een weg moeten vinden, via familie of vrienden of zo. Banden zijn wel sterk en dat helpt wel.
Geloof is denk ik, eerder wat teruggekomen. In de communistische tijd was atheisme algemener en omdat menzich nu afzet tegen die tijd.... Maar het geloof is zeker niet weg, ik denk dat hetsterker leeft dan bij ons.