Friday, January 26, 2007

Vrijdag, cursus afgelopen

Zo, de cursus zit er op. gisteren en vandaag was nog een echte eindsprint met extra huiswerk en vandaag 6 uur les, alleen voor mij, Marina was weg voor een lang weekeinde. Nou, dat voel ik wel zitten. Mijn hoofd voelt nu helemaal vol, ik neem niets meer op. We hebben het grammaticaboek helemaal doorgeworsteld, dan duurt anders 4 weken, vertelden de dames leraren.

Ondertussen begrijp ik nog niet hoe dat in je hoofd werkt, dat onthouden. Voorbeeld: het servische woord voor spreekkamer (dokter, tandarts) is ordinacija. Dat kun je natuurlijk gewoon onthouden. Maar nee, was het maar zo gemakkelijk. Nu associeer ik die beroepen met het franse woord voor computer, ordinateur, en bedenk dat het er op lijkt en dan komt ordinacija boven. Waarom in vredesnaam zo'n verschrikkelijk idiote omweg, nu moet ik toch nog meer vastleggen, daar boven in die hersenen? Wie het weet mag het zeggen.

Vorige week een discussie over het Joegoslavie tribunaal. We hadden beiden hetzelfde oordeel, het is een overwinnaarstribunaal, alleen op totaal verschillende gronden.
Zij vinden vooral, dat er ongelijk gestraft wordt. Serven krijgen allemaal zware straffen en Kroaten en Bosniers (nog) niet. Voorbeeld is Naser Oric, de verdediger van Srebrenica, (ja, die weggeroepen werd). Na 3 jaar in arrest te hebben gezeten, werd hij veroordeeld tot 2 jaar en mocht dus gaan. Dat vindt men hier erg onrechtvaardig. Ik probeerde nog, misschien was er onvoldoende bewijs. Maar dat was niet acceptabel, vonden ze. Ze kijken nu uit naar het proces tegen de Kroatische generaal Gotovo, de leider van de operatie storm in 1995 waarbij ook veel misdaden zijn gepleegd, tegen Kroatische Serven.
Mijn argumentatie berust op een van de beste rapporten van Amnesty, 'collateral damage'. Daarin zijn 10 zaken uitgezocht, die uiteenlopen van gewoonweg oorlogsmisdaad (bombardement op de rtv-toren, een burgerdoel) tot fouten die overtredingen zijn van de conventies van Geneve. Ik ben er nog altijd trots op, dat ik een van de 10 zaken heb uitgezocht en dus daaraan heb meegewerkt. Het rapport is doodgezwegen en het tribunaal heeft verklaard dat zij geen onderzoek zou instellen naar de zaken die in dat rapport naar voren zijn gebracht. Nu is de VS de belangrijkste financier van het tribunaal en tevens de aanvoerder van de Navo, die de bombardementen uitvoerde. Voor mij is het verband duidelijk.
Overigens hebben we achter de schermen wel degelijk grote complimenten gekregen over het rapport, van nogal hoge autoriteiten.
En dus zijn we het eens over de conclusie, overwinnaarstribunaal, maar niet over de argumentatie.

Deze week werd het hier toch nog winter, kouder, wat sneeuw, maar niet echt koud. Wel was de regen lekker, de lucht klaart er behoorlijk van op en dan heb ik geen prikkeling in neus en keel.

Nou, nog wat toerisme hier en dan weer terug naar huis.

1 comment:

Anonymous said...

hej paps,
heel interessant allemaal!
ik weet niet of je nu al thuis bent, maar anders goede reis.
ik zit nog altijd in nieuw zeeland, heb al een hele tour gedaan en geskydived en gebungeejumped. heel erg gaaf.
ik ben nu de foto's aan het sturen, dus die komen.
nou, tot snel, xxx