Thursday, January 11, 2007

Donderdag

Alweer een berichtje, maar dat komt omdat ik toch in een internet cafe moest zijn. Ik ben gisteren namelijk op de nederlandse ambassade geweest (is tegenover het apartement waar de cursus wordt gegeven). Ik vroeg of ik nog kon helpen bij het waarnemen van de verkiezingen. De aardige mevrouw die me te woord stond, zou het doorgeven aan een collega, maar ik moest ook een emailtje sturen, dat zou het gemakkelijker maken voor ze. Dus vandaar. Overigens wordt de verkiezingswaarneming door de OVSE georganiseerd, dus het zal er wel weer op uitdraaien dat ik daarnaar wordt doorgestuurd. Misschien ga ik zelf wel al voordien. Vandaag heb ik dat adres gevonden, maar het is in de dure wijk, ongeveer halverwege het centrum en waar ik verblijf, dus vandaag niet meer.

Op de cursus blijven we met ons tween als cursist. Jammer, maar het is niet anders. Er wordt een boek gebruikt dat ooit in de jaren zestig is geschreven. Wel herdrukt, maar nooit echt aangepast. Kortom, het gaat nog steeds over Joegoslavie. Dat is geen joegonostalgie (let op, bestaand woord) maar gewoon gemakzucht. Voor mij wel vreemd, omdat ik in 1992 aan de grens problemen kreeg met een kwade douane die mijn bagage doorzocht. Ik had toen namelijk een boekje bij me, Teach yourself Serbocroation. En dat mocht toch echt niet, ondanks dat er toen nog geen andere boeken waren, gericht op de -volgens mij- dialecten. Zijn baas ontsloeg hem van de verantwoordelijkheid en we mochten door. Waarschijnlijk was deze ruzie toen toch een voordeel, omdat ik onder dat boekje verschrikkelijke rapporten van Amnesty had liggen, die wel tot grotere problemen hadden kunnen leiden. En na dit incident waren ze klaarblijkelijk klaar met het onderzoek. Ik ging toen Jan ter Laak, de secretaris generaal van Pax Christi Nederland, introduceren in het wereldje dat Kosovo heet. Tja, andere tijden.

Leuk om te merken hoe snel je je aanpast aan een ander leventje. Ik raak al aardig gewend aan de stad en wat ik doe. De dag is ook best snel om met cursus, een paar uurtjes in de stad, boeken kijken, lunchen, internetten en daarna leren, wat inkopen doen, koken en nog even leren en en of andere film kijken.

De cursus komt wel goed op gang nu, veel huiswerk en morgen een soort examentje om te zien hoever we staan. Ik heb ook gevraagd om in deze weken in ieder geval veel aandacht te besteden aan het moeilijkste onderwerp van iedere slavische taal: het aspect van het werkwoord. Er zijn voor vrijwel ieder nederlands werkwoord twe werkwoorden in het Servisch. Ze worden voor verschillende doelen gebruikt. Die zijn te vergelijken met de gewone tegenwoordige tijd in het Engels en de -ing vorm, de gerund. Of in het frans: passee simple en imparfait. Maar dan voor alle te gebruiken tijden. Dit leren is een, maar toepassen is echt twee.

Bedankt voor de reacties, ook per mail. Dit soort nieuwe technologie maakt de wereld echt kleiner. Apart om dit zo te ervaren. Foto's wil ik in het weekeinde gaan maken. En dan maar zien hoe ik die op deze weblog kan krijgen. Het moet kunnen, maar ik zie op dit masjien nog geen USB aansluiting...

No comments: