Thursday, January 18, 2007

Donderdag

Fotos lukt dus niet, de machines die hier beschikbaar zijn, kunnen het klaarblijkelijk niet aan. Wat thuis wel lukt, lukt hier niet. De bestanden waren niet te groot, maar ik denk dat de pc's het niet aankunnen of zo. Ik zal het wel vanuit huis proberen, na terugkomst.

De volgende stap in de politieke wereld hier, weer wat dieper dan de vorige. Ik heb een nieuwere poll gevonden, van 4 januari, met wat meer gegevens.

Er zijn ruim 6,6 miljoen kiezers. Er zijn zo'n dertig partijen waarvan de meeste meedoen, op twintig lijsten. Kortom, sommige partijen treden op als een. Om mee te doen, heb je 10.000 ondersteunende handtekeningen nodig. Dat is ook om te voorkomen dat er een nog groter woud aan partijen zou ontstaan. Alleen partijen die een minderheid vertegenwoordigen, kunnen volstaan met 3.000. De kiesdrempel is 5%, en ok hier voor partijen die minderheden vertegenwoordigen een lagere, 3%.
De peiling die gehouden is, geeft aan dat iets meer dan 50% van de mensen zegt te gaan stemmen. De anderen weten het nog niet, of gaan niet. Van diegenen die zeggen te gaanstemmen, is een verdeling aangegeven:
Democratische partij (lijst 1): 29,5 %. Zij staan voor het eerst in de peilingen bovenaan.
Radicale partij (lijst 4): 27 %
DSS (democratische partij van servie, de partij van president Kostunica): 11,8 %
G17+ (groep 17 plus, zij stellen vakmanschap, deskundigheid boven politiek) : 6,2 %
SPS (de vroegere partij van Milosevic): 5,2 %
LDP/NS (liberalen en aanverwanten): 3,7 %
Verder geen onderverdeling gegeven.
Er zijn enkele doelgroep partijen (gepensioneerden en minderheden). Twee Albanese partijen die in een lijst samenwerken, een moslimpartij onder leiding van Ugljanin, vooral sterk in de Sandzjak van Novi Pazar, twee partijen van Hongaren die elkaar tegenwerken, de Hongaren wonen vooral in de Voljvodina, noordelijk van Belgrado, en ook nog een Zigeunerpartij, ik weet niet of die alle zigeuners verenigd of een deel, ik heb gewoon weinig informatie over hen gevonden. Nou dat is zo ongeveer het politieke palet.

Mensen zullen waarschijnlijk veel op gevoel gaan stemmen, dus het kan nog een behoorlijk ander beeld gaan geven. Het is hier in de media natuurlijk erg druk. Gisteren zag ik op televisie een afsluitende bijeenkomst van de radicale partij, met een franse gast. Volgens mij van de partij van Jean Marie le Pen. Maar wat ik zo meekrijg is er in Nederland nog niet zoveel aandacht geweest, of heb ik het mis. Via internet zie ik niet veel berichten in de nederlandse kranten, maar ik kijk ook niet iedere dag.

Verder ben ik zelf druk met leren, het gaat best lekker. Uitspraak is geen probleem, zinsbouw moet ik op wat eigenaardigheden letten. Vooral de woordenschat is lastig, maar dat is het altijd. In de grammatica is het aspect van het werkwoord moeilijk voor ons, maar ik begrijp het wel al. Dus ja, het komt wel in orde, het blijft uiteindelijk een kwestie van inspanning en veel leren.

No comments: